بازدید 34340

تأملی بر حضور کشتی‌های ترال در خلیج فارس؛ به کام چین با پرچم ایران!

صید ترال در آب‌های ساحلی کشورمان موجب شده تا امکان صید برای لنج‌ها و کشتی‌های ایرانی تنها در فواصل دور از ساحل ممکن باشد؛موضوعی که بار‌ها مورد اعتراض صیادان وطنی قرار گرفته تا حتی به گوش دادستانی هم برسد. صیادانی که تأکید دارند، اگر زیاد پاپیچ مسئولان شوند، ممکن است مجوز صیدشان باطل و به کل زندگی شان فلج شود.
کد خبر: ۸۲۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 27 July 2018
به رغم انتشار اخبار متعدد درباره حضور چینی‌ها در آب‌های ساحلی جنوب کشورمان و تکذیب فعالیت عجیب‌شان، مستندات حکایت از آن دارد که شایعات صحیح هستند، نه اخبار رسمی!

به گزارش «تابناک»؛ صید ماهیان ایرانی توسط کشتی‌های چینی، واقعیتی است که باعث نارضایتی بسیاری از صیادان زحمت‌کش شده است. مرداد ۹۴ و تنها دو روز بعد از اعلام خبر توقیف «۱۰ کشتی ماهی‌گیری» چینی توسط کشورمان، سرپرست اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان، علت توقیف آن‌ها را «ورود غیرمجاز به آب‌های سرزمینی ایران» عنوان کرد.

*«صید ترال» یا ترالینگ یا گوفه‌کشی، نوعی روش صید ماهی است که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور انجام می‌شود. یکی از انواع این صید، کشیدن تور در کف دریاست که در این حالت، علاوه بر آسیب‌هایی که به گیاهان دریایی و اکوسیستم جاری در کف آب وارد می‌شود، هیچ موجود زنده‌ای از صید شدن جان به در نمی‌برد. بنا به روایات، صید ترال چینی‌ها در جنوب کشورمان از این نوع است!
در حالی که استاندار وقت سیستان و بلوچستان از توقیف کشتی‌های چینی با هفتاد تا هشتاد خدمه و انتقال آن‌ها به بندر چابهار خبر داده بود، محسنعلی گلشنی، سرپرست وقت اداره کل شیلات این استان، اعلام کرد: دلیل توقیف این کشتی‌های صیادی، انجام «صید ترال»* نیست، بلکه ورود و توقف غیرمجاز در محدوده آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته مسئولان وقت، پس از بررسی‌های بسیار مشخص شد که این کشتی‌ها برای یک شرکت ایرانی، پیمانکاری در صید ماهی فعالیت می‌کرده‌اند، اما ظاهرا شرکت ایرانی اقدامات اداری را در زمان مقرر انجام نداده و باعث بروز این مشکل شده است. این در حالی بود که اخباری در خصوص بیکار شدن صیادان ایرانی منتشر می‌شد که نتیجه صید ترال توسط چینی‌ها بود؛ صیدی که می‌بایست غیرمجاز باشد، اما ظاهرا برای کشتی‌های خارجی این گونه نیست.
 
این تصاویر به تازگی توسط خبرگزاری میزان تهیه و منتشر شده‌اند

از آن روز‌ها سه سال گذشته، اما این گذشت زمان هم نتوانسته به ماجرای حضور چینی‌ها در آب‌های جنوبی کشورمان و صید ترال پایان دهد و همچنان زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که حکایت از آن دارد که صید ماهیان ایرانی (و دیگر گونه‌های کف زی دریا) توسط کشتی‌های چینی، البته با تمهیدات جدید و پیچیده ادامه دارد؛ این بار با یک تفاوت مهم: زیر پرچم ایران.

موضوعی که موجب واکنش برخی مسئولان و مقامات محلی هم شده است، از جمله امام جمعه اهل سنت بندر «سیریک» که می‌گوید: «متأسفانه آقازاد‌ه ها با دریافت پول‌های هنگفت، دریا را در اختیار چینی می‌گذارند و حق و حقوق مردم ساحل نشین هرمزگان را به تاراج می‌برند.»

هشتم اردیبهشت ماه امسال نیز امام جمعه «جاسک» خبر داد: «قریب به ۶۰ فروند کشتی صیادی در این منطقه صید می‌کنند که ۱۶ فروند چینی و با پرچم ایران مشغول صید هستند. اخباری در دست است که نشان می‌دهد نه تنها جلوی صید آن‌ها [چینی‌ها] گرفته نشده، بلکه بناست به همین میزان شناور دیگر اضافه شود.»
 

این در حالی است که صید ترال در آب‌های ساحلی کشورمان موجب شده تا امکان صید برای لنج‌ها و کشتی‌های ایرانی تنها در فواصل دور از ساحل ممکن باشد؛ موضوعی که بار‌ها مورد اعتراض صیادان وطنی قرار گرفته تا حتی به گوش دادستانی هم برسد. صیادانی که تأکید دارند اگر زیاد پاپیچ مسئولان شوند، ممکن است مجوز صیدشان باطل و به کل زندگی شان فلج شود. صیادانی که برخی شان مجبور شده اند به سراغ شغل‌های دیگر بروند و چیزی نگویند تا اگر ورق برگشت و امکان دوباره صید و امرار معاش به واسطه آن را یافتند، بتوانند به دریا بازگردند.

اوضاعی پیچیده که حتی نمایندگان مجلس را نیز به نوعی مستأصل کرده است، تا جایی که می‌بینیم سید مصطفی ذوالقدر، نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «آنقدر درباره صیادان چینی صحبت کرده‌ام که خسته شدم و گوش کسی بدهکار نیست. مردم می‌گویند، کشتی‌های چینی در دریا هستند و شیلات می‌گوید، نیست؛ مشخص نیست باید چه کاری انجام داد.

وی در پاسخ به این که آیا مجلس نمی‌تواند صحت و سقم این موضوع را پیگیری کند، می‌گوید: «کشتی‌های چینی در ایران حضور دارند و ما هم هزاران بار پیگیری کرده‌ایم، اما رئیس سازمان شیلات حرف کسی را گوش نمی‌کند.» سخنانی به شدت ناامید کننده که نشان از مشکلاتی بسیار وسیع‌تر از حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ساحلی کشورمان برای صید ترال و با پرچم ایران دارد.
 

اما چرا پرچم ایران؟ توضیحات احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. او می‌گوید: «کشتی‌های چینی در خلیج فارس و آب‌های جنوبی کشور حضور دارند که پیش از این سازمان شیلات ایران آن را انکار می‌کرد و امروز می‌گوید، کشتی‌های چینی با پرچم ایران به خلیج فارس می‌آیند و سیر می‌کنند. معلوم است هر کشتی که بخواهد در آب‌های ایران سیر کند، باید پرچم کشورمان را روی شناورش نصب کند!»

اما مگر می‌شود این صید در این ابعاد بدون مجوز باشد؟ اصلا مگر ممکن است مجوزی صادر شود که بر اساس آن ریشه کنی همه موجودات پهنه آبی مجاز باشد؟ اگر ممکن است، چگونه صیادان از آن بی خبرند و اگر ممکن نیست، چگونه برای کشتی‌های چینی ممکن شده؟ آیا با اتفاقی عجیب و ابهام برانگیز مواجه نیستیم که فوریت و ضرورت دارد، نهاد‌های نظارتی در خصوص آن تحقیق کنند؟!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۶۶
اصلاح طلبان ساکت اند !! چون دولت خودشان این کار رو انجام داده!
ای ایران

چه بر سرت میگذرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
من یه سوال دارم. چرا مسئولان ما برای همه عالم ننه هستند برای ملت خودشون زن بابا؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
ببخشید اشتباه منفی دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
کشتی های چینی در هیچ جای دنیا اجازه ماهیگیری ندارند زیرا به هر دریایی پاگذارند منابع زیستی آنجارا نابود میکنند... فقط ایران زیر بار این ظلم میرود... آقایان وزارت جهاد و کشاورزی چرا سکوت میکنید؟
ژاپنی : ما میتوانیم مگر اینکه از آسمان بلائی نازل شود .

ایرانی : ما نمی توانیم مگر اینکه از آسمان فرجی حاصل شود .

قضاوت با شما
ردشو بگیرن ببینن کدوم مسئول مقصره.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
اگه هر جای دنیا بود خود مردم با اعتراض با مقامات ازشون بازخواست میکردن وجلوی این ، کار رو میگرفتن،این مسیله جدید نیست هر سال همینه، فقط منتظریم یکی از مقامات شجاع خودشو بندازه تو دردسر و رد ای ماجرارو بگیره که قطعا به نتیجه ای هم نمیرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
به فرض که ردشم گرفتن، چکارش میکنن؟!!
پیدا کنید وطن فروش را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
وطن فروشان
اگر شما در مجلس کلر خودتان را درست انحام دهید و نه با سیاسی کاری حتما دولت را به پای میز محاکمه و حتی تعلیق وزرا می کشاندین
چند ماه پیش این خبر رو توی یه رسانه ی معاند خوندم ... من اول نتونستم این حجم از ناکارامدی و اشتباه رو باور کنم .. با خودم گفتم رسانه معاند داره یک کلاغ چهل کلاغ میکنه ... ولی الان که شما هم این خبر رو گذاشتین فهمیدم ساده لوح بودم که اندکی اعتماد به مدیران داشتم.
غلط کردن
انسانم آرزوست
این چی چی زاده ها که میگید کشور رو به تاراج بردند و ویران کردند اگر پاپا جوناشون به خودشون نیان مردم کاری میکنند که اون وقت جایی واسه زندگی ندارند نه کاری
بر خلاف انتظار،تمام فشار مسئولین بر مردم و اقشار کم درآمد هست!
چقدر جالب که دیگر کسی در مقابل مجلس پاسخگو نیست و به قول احمدی نژاد، دیگر مجلس در راس امور نیست!
این اخبار قلب ادم رو به درد میاره ، انگار در یک کشور جنگ زده و بدون مدیر ومسول هستیم که این افراد به این شکل اب های مارو غارت میکنن برای سیر کردن شکم چینی ها و هندی ها
همه جا خیانت...
همه جا وطن فروشی...
به کجا می رویم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
اینقدر دیه جونگیرتت
نون نداریم ولی عوضش استقلال داریم.
احساس حقارت به ادم دست میده با خواندن این اخبار . به چه چیز باید دلخوش بود!!!؟ دستاوردها چیست؟
باید بررسی شود که چه کسانی وبا چه نیتی چنین خیانتی انجام داده اند و مهمتر از همه اینکه چه مقدار پورسانت ردو بدل شده و اگر واقعا دلسوزی هست این قرار داد ننگین ترکمن چایی باطل شود
چی داره می گذره تو این مملکت ؟!
اصل موضوع و صید ماهیان اعماق درست است ولی آنچه که در گزارشات شیلات شفاف نشده مفاد قرارداد ، در خصوص تعیین گونه های صید ، نحوه نظارت ، میزان صید این کشتی ها طی دو سال اخیر ، نام مراکز فراوری که خریدار و محل تخلیه این صید بوده اند ، مالکین این مجوزها و اصلا اینکه این صید ها در ایران تخلیه می شوند و یا نصیب دیگران می شوند .چند سال دیگر تا پایان قرارداد اجاره این کشتی ها به شرط تملیک مانده گزارش پایش و بررسی منافع این نوع صید و اثر منفی آن بر روش صید سنتی ....شایعه است که منافع این کار به جیب چند نفر ایرانی می رود
من جای صیادی ایرانی باشم قایقهای چینی را آتش میزدم والسلام
نگذارید چینی های فرصت طلب به آبها و ذخایر طبیعی ایران دست اندازی کنند. چین که طولانی ترین ساحل را در کرانه اقیانوس آرام دارد چرا باید به سواحل ایران بیاید تا ضمن آسیب زدن به ذخایر منطقه ماهیگیران ایرانی را هم ورشکسته کند؟
در آبهای جزیره کیش هم پر از کشتیهای چینی است که با مجوز شیلان کار میکنند ... و جوانان وطن بیکار و دردمند هستند... چرا مسئولان ساکت هستند...
آقا ما یک ایران بیشتر نداریم. چین همینطوری هم خسارات زیادی به اقتصاد ما وارد کرده. باور کنید چینی ها از غربیها هم استعداد بیشتری برای غارتگری دارند. انصافا تا حالا کدام آلمانی به اقتصاد ما ضربه زده؟ بهترین صنایع جهان را آلمانی ها با درستکاری و انصاف تولید می کنند.
تابناک جان بنده از نزدیک با این شناور ها کار میکنم متاسفانه این کشتی ها پس از غارت دریای ایران ماهی ها ها را از طریق بندر جاسک تخلیه و بعد بوسیله چند کامیون یخچالی به بندرعباس ارسال می شوند که عمق فاجع اینجاست که پس از آن بوسیله یک کشتی که از قبل در بندر شهید باهنر پهلو گرفته صید همه کشتی به چین فرستاده می شود
در تخیله بعدب و ارسال به بندرعباس حتما اسم ان کشتی و تاریخ بارگیری را برای شما ارسال میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
موفق باشی ایرانی باغیرت
توروخدا اینقدر نگید آقازاده یه موقع بهشون بر میخوره بیایید یه اسم مخفف براشون پیدا کنید !!!!
به خدا قسم این حق مردم مظلوم سیستانه که تو بدترین وضعیت زندگی میکنن!
خسته شدیم از این همه خیانت! خسته!
هیچ حس وطن دوستی در برخی دیده نمیشه.
این موضوع مال دیروز و امروز نیست سال ۷۶ که تو اسکله شهید رجایی مشغول کار بودم بنابه شغلم میدیدم که چینی ها با تور ترال چه بلایی سر دریا میارن
وقتی ردهای بالای مملکت برای ورود چند وسایل برقی خارجی به وزیر کار و رفاه اجتماعی می گویند من جای شما بودم یقه می دریدم حالا برای بدبختی مردم هم کسی یقه می درد یا منتظر ظهورند ویا ما درکنار دریا لب خشکید هستیم ماهی کیلو30 به بالاست
لطفا لطفا، تابناک منتشر کن، بقران من مسئولیت داشتە باشم حکم بر بریدن دست و گوش برای شیلات میدهم نە تنه برای اون بلکە هر مسئول یا اقازادە یا هر کس دیگری کە در این کار دست داشتە باشد باید گوش و دستشان بریدە شود و لاغیر
پاسخ ها
دیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
در پیام قبلیم بجای نوشتن، حکم بر بریدن دست و گوش سازمان شیلات میدهم، نوشتە بودم حکم بر بریدن دست و گوش شیلات میدهم، بدینوسیلە مطلب فوق اصلاح میگردد.
آمدنیوز گفت ما باور نکردیم ولی انگار درست گفته بود
واقعا چه شد که به این روز افتادیم؟؟؟؟
ترکمنچای.....
مهم اینه که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند وبقیه چیزها حاشیه است مهم آقازاده ها هستند که مملکت ارث پدرشان است
وای بر آقازاده ها که نابود میکنن مملکت را
واقعا چینیها دریا را به معنای واقعی کلمه، دارند جارو میزنن. اگه ایرانیها این کار را کرده بودند هزارتا جریمه و مجازات (و البته عناوینی از قبیل تخریبگر محیط، قانوشکن و ...) براشون در نظر میگرفتند.
وای بسه ترو خدا بسه،
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
وطن فروش
وطن فروش
وطن فروش
کی پول گرفته این کارو کرده؟
این مصیبت نامه حداقل از سال 1366 در شرق هرمزگان در محدوده بندر جاسک تا کرتی و زرآباد مسبوق به سابقه است .کشتیهای چینی با ملوانان فوقالعاده بی ادب و کثیف.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
نه شرقی نه غربی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
اين ملوانها فيليپينى هستند
اینها ماموریت دارن نابود کنن ایران مان را
وای بر شیلات و کشتی رانی و هر سازمانی که پشت قضیه نقش داره. چقدر اخه کوته نظرین
نفت وگاز ومعادن وغیره بس نبود
روز روشن خبر های صید را رد می کردند ، سیستم اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ایران در حال زوال است ، نه کسی است جوابگو باشد و نه سیستم کنترلی و تنبیهی با دروغگویان به نظر می رسد ؛ تزلزل و کاهش سرمایه اجتماعی چنان بلای خواهد آورد که ندامت بعد از شکاف توفیقی نخواهد داشت . مدتی خاک فروختند گفتند رسانه ها دروغ می گوید ، مدتی برق فروختند و فروش را رد کردند مدتی اقلام اساسی مردم را صادر و وضع بد تر کردند و رد کردند ، تورم می شود و ... ، ذائقه مدیران به دروغگویی عادت کرده است ، و باید پرسید حیات سیستم مهم است یا حیات مدیران بی کفایت
هی روزگار هیییییی. خدا وضع کشورمو می بینی یه عده دارن داشته های ملت رو غارت میکنند. کسی هم چیزی نمیتونه بگه اخه اینا ژن خوب هستند .......... تو این دنیا این همه چپاول و غارت یه کشور تو تاریخ بی سابقست. همه کشورهای دنیا اولویت اول و اخرشون مردم کشور خودشونن ولی اینجا اولویت اول و اخرشون جیب اقازادهشونه مردم به درک
این کشتی های ماهیگیری با تغییر پرچم به پرچم ایران و با نام ایرانی مشغول فعالیتند و کلیه مجوز ها رو گرفتند. در واقع به این دلیله که کسی نمیتونه ایراد قانونی بهشون بگیره چون قانونا دارند صید می کنند، امیدوارم متوجه شده باشید ماجرا رو، میدونم که میگم ...
بسیاری از صیادان بندر ما هم می گویند این کشتی ها را دیده اند آنها با کشتی های مجهز و پیشرفته شان تمام موجودات دریایی را صید می کنند کلا ً کف دریا را جارو می زنند و جمع می کنند و با خود می برند که این برای حفظ گونه های دریایی بسیار بد است و در واقع یک نوع از بین بردن موجودات دریایی است خدا به مردم رحم کند حتی بعضی می گویند وقتی بهشون نزدیک می شویم شلیک می کنند آنها مسلح هم هستند
به بهای حفظ ی صندلی چه ها که نمیدهند ابن بی وطن ها؟
پس این سازمان شیلات برای چی تاسیس شده ؟
مدافعان وطن کجایند؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام. من می دانم برای حفظ شان این خبر پاسخ من را در سایت نخواهید آورد. ,ولی می نویسم شاید وجدان بیدار ما جواب داد.
ما را چه شده است؟ چرا دوست داریم اخبار منفی بشنویم و همه را متهم کنیم. آیا شما مستندات این موضوع را دیده اید یا اینکه باید گفت فلانی می گوید! آیا شما حاضرید این دنیای خود را با دنیای دیگر عوض کنید؟ آیا حاضریم احساسات پاک مردم برای خراب کردن اقتصاد سالم کشور به بازی بگیریم؟ شما نوشته اید لنج های ایرانی صید ندارند؟ شما نوشته اید برخی نما........اعتراض دارند. آیا شما فکر نمی کنید بعضی وقت ها اعتراض ناشی از به خطر افتادن رانت برخی نما..... باشد که تریبون هم دارند. من به شخصه به عنوان یک صیاد ایرانی شاغل در چابهار از ابتدا در جریان کار هستم. شما چرا از جامعه صیادی سوال نمی کنید؟ چرا با اتحادیه سراسریی صید کشور آقای د و یا چرا با اتحادیه هرمزگان آقای ت چابهار آقای آ مصاحبه نمی کنید ؟ سال گذشته حدود 80 هزارتن صید کشور به برکت عنایات الهی و تلاش خستگی ناپذیر مردان جهادی ما و با توجه به بودن لر با غیرتی که اخیرا سکان صیادی کشور را در دست گرفته افزوده شد و همه صیادان هم راضی هستند و کمترین بیکاری را در کشور در محروم ترین مناطق داریم .آ یا این شایعات برای خراب کردن این آرامش ما نیست؟ آیا آقایان چند نما...نمی خواهند زندگی سالم ما را بهم بزنند؟ الان پس از 40 سال برای اولین بار در حال ثبت نام صیادان برای بیمه تکمیلی مهستیم . چرا اقدامات نظام و دولت را آنهم در این برهه زیر سوال می برید؟ من تا امروز با اشتیاق به دریامی رفتم ولی از فردا با اراده بیشتر برای مقابله با رانت خوارانی که از کلید کشتی چینی برای ابراز عصبانیت خودشان از به خطر افتادن رانت هایشان به دریا خواهم رفت. می دانید چرا آقایان نما....صدایشان درآمده؟ من می گویم چون آقایان تمامی مهمانی های استانی و پذیرایی ها و نیازهای مالی شان را ما باید می دادیم. الان ایشان با آوردن قوانین دست و پای این نما... را بسته است. من از شما خواهش می کنم یا با اتحادیه ها برای روشن شدن موضوع تماس بگیرید و یا بروید از نزدیک مدارک محرمانه را نزد شیلات استان یا ایران ببینید. مطمینا استقبال می کنند. می خواهید مشکلات حل شود و یا می خواهیم هر جایی هم که مشکل ندارد و نظام خوب کار می کند بگویییم کار نکردند.
و موضوع چینی ها: اول یک نما... در تریبون گفت شناور چینی یک صیاد ایرانی را کشت بعد مشخص شد که شروع شایعات دلایلی دارد و ما هم در جامعه صیادی تکذیب کردیم. بعد گفتند چینی ها صید را بردند. من صیاد می گویم، شما در تیم ملی ، کفش ما را تحریم کردند، چطور انتظار دارید کشتی را بدون خدمه به ما بدهند ببریم ایران. آنها اعتماد نمی کنند و صرفا با خدمه اجاره می دهند. شناور کرایه شرکت ایرانی است و چینی فقط کرایه خودش را می برد. گاها ما در پرواز چابهار به تهران مهماندار هواچیما که کار سختی نیست هم خارجی می بینیم. چون هواچیما کرایه خارجی است. هواپیماهای روسیه در 10 سال پیش یادمان است! تمام پرسنل فرودگاهی آنها نیز روس بودند!
بیاییم قبول کنیم همیشه ایجاد شایعات برای ندای رانت نیست شاید رانتی به خطر افتاده!!!!!!!!!!! پس بروید از نزدیک اسناد را ببینید. ما منتظر راستگویی تابناک هستیم!!!!!ولی انصافا اگر واقعیت را پذیرفتید برگردید برای روشن شدن افکار مردم در سایتتان بنویسید. ممنونم
سلام از تابناک خواهش میکنم به این موضوعات بپردازه، خیلی گزارش خوبی بود با قلم روان و حرفه ای
کاملا درست است
بابا دروغه چینی ما ایرانی هستیم
بعد پایان قرارداد اینجا میشه زباله دان چینیا اشغالاشونو ریختن و همه چیو بردن
مردمم که خاک بر سر شدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست